måndag 16 december 2013

3 Advent - Mina hästar



Joo Jao...

Nu (säger vi) är det tredje advent och dax för ännu ett "Verklighetens Jenny Nightforest" och denna gången är det främst mina hästar jag rider i verkligheten det är fokus på. 

Som tidigare nämnt så rider jag en stor häst, och äger en ponny. In fact är det 2 ponnyer som jag ser som "mina" xD Men iallfall, jag ska ge er en kort liten beskrivning om pållarna, samt visa en fin fin bild på dem.

Så om vi börjar med den här lille plutten dåe:

(Beklagar kvalitén, men den här bilden är gammal, före systemkamerans tid xD)

Detta är då min lilla shettis plutt som heter Starlight. Han är född 2001, är en fux valack och är min första ponny/egna häst :3
Och ja, den lilla plutten, på den lilla fluffiga plutten, är jag xD Jag, liten, ca 9 år sen kanske xD Thank god that fringe is gone O.o Iallfall. Starlight är då min lilla shettis, han är bara 94 cm i mankhöjd o.o Han har bott hos oss ända sedan han varit ett år, men sedan jag vuxit ur honom lånar vi ut honom då och då som ridponny till en knatte :3 Men nu för det mesta är han en sällskaps ponny till våra andra hästar :3 Det händer att vi spänner för honom för en vagn (han är både inriden och inkörd) men för det mesta bara latar han sig med dem andra x3
Starlight är en typisk shettis, matglad, rund och fluffig x3
Nej men, han har oehört lätt för att lära o.O Han är pigg när han känner för det, och lat när han tycker det passar honom :P Han är väldigt snäll och social av sig, nästan alla hästar han gått sällskap med har han blivit bästis med (särskilt han och Hilding) Han är riktigt gosig, genomsnäll - men såklart tillräckligt busig för att nafsas och kasta av en när man var mindre <.<

~~~

Nästa häst (ponny) är världens charmör.

(Klicka på bilden för att se större, ni kommer inte ångra er :3)

Denna underbart, irriterande, älskade ponny är min Hazzan :3 Hans riktiga namn är "Sun Hazzan" men vi kallar honom mest för Hazzan, Hazze eller Hazze-frazze xD Denna ponny är ett år äldre än mig, alltså 16 år. Han är en valack, mörkbrun och av rasen New Forest. Vi, min familj, har haft honom i dryga 4 år, och det var en rätt rolig historia hur det gick till när vi köpte honom xD Jag letade egentligen efter en snabbare hopp-ponny, som hade några år kvar att ge på tävlingsbanan. Men när vi åkte och för att titta på Hazzan så tog det inte två sekunder innan jag föll för honom. Han fick mig att falla pladask, han linda mig kring sin hov hur lätt som helst. Jag glömmer aldrig när jag såg han första gången, hans blick stråla av charm så som bara en busig ponny kan. När det kom till att rida var det väl inte lika charmigt xD Hazzan är jätte ducktig, han kan allt, både inom hopp och dressyr - när han känner för det xD Han är extremt lat och bekväm av sig, definitivt inte en snabb omhoppningsponny ._." Men jag köpte honom för hans charm, jag ångrar mig inte ;3
Hazze är precis som en hederlig ponny ska va xD Busig, matvrak, kärleksfull och full i fan xD Han och "Mulle" i Min Häst är definitiv besläktade. Dessutom är han världens utbrytarkung. Han har tagit sig ur boxen jag vet inte hur många gånger ._." Hazzan är jätte fin när det gäller träning, han kan allt men försöker förneka det för att slippa träna... Han gjör allt för att slippa träna, bokstavligen. Egentligen är han inte rädd för något, men sofårt jag sitter på ryggen kan en taljoxe vara rant av livsfarlig. Jag vet inte hur många gånger  jag ramlat av på honom -.-" Man får jobba stenhårt för att få resultat, han gör ingenting gratis *suck* Men när allt faller på plats, man kämpar så svetten rinner kan hästen gå i fin, fin form :3

Men att tävla är inte hans grej. Vi vet inte varför, men så fort han kommer in på tävlingsbanan, starten har gått, så dör han (inte bokstavligen dåe xD). Han blir hur seg som helst, långsammare än en snigel och riktig jobbig. Han kan vara hur fin som helst på framridningen, men inte på tävlingsbanan. Han gillar inte att tävla, helt enkelt. Något han däremot älskar är skogsturer, ensam eller med sällskap. Han är en riktig Skogsmulle, älskar att lunka i skogen. Det går i 2 km/h, men han är supermysig att rida ut på barbacka. Barbacka ja, jag rider honom mer barbacka än med sadel, hans rygg är så rund och mjuk och hans trav *-* Medan andra hästars trav kan vara skumpiga och stötiga, så är hans trav så mjuuuuuuk *-* Det är en dröm att rida på barbacka, känns nästan som... tölt :D Hazzan som sagt, är utlånad sedan en kort tid tillbaka. Jag saknar honom att hans ponny lynne, men jag hälsar på honom ofta och jag vet att han har det bra :3 Dessutom har vi inga planer på att sälja, han ska tillhöra vår familj. x3 Hazzan har inte mycket till fart, men så mycket personlighet och charm i en ponny får man leta efter :*

~~~

Och nu till den häst jag rider nu :D

Bättre bild på honom nästa vecka...

Så, detta är den lilla saken jag rider nu, den jag gått över till efter Hazzan.
Denna lille häst heter Cream Cracker och har varit hemma hos oss sedan han föddes.
Japp, han är en av mammas alla uppfödningar. Han är en valack, 6 år och en skimmel (som aldrig är vit dock...) och kallas för... Hilding. Fråga inte hur och varför man får "Cream Cracker" till "Hilding" det var inte jag som börja kalla honom det, det var mamma och nu sitter det så djupt rotat så hästen heter mer eller mindre Hilding nu TT^TT 
Iallfall. Det är inte jag som har ridit in honom, tack och lov, men sedan ett år tillbaka är det jag - och bara jag >:D - som rider honom :3 Hilding är... väldigt svår att beskriva, men jag kan försöka x3
Han är väldigt söt, som ni ser, och har en väldigt oskyldig/nyfiken blick. Han är väldigt försiktig av sig, främlingar är läääääskig. Men om Han bara får nosa och hälsa själv först, här han hur gullig som helst :3
Han är en riktig kelgris. Älskar att gosa (särskilt med Fudge) och kan somna i stallgången om man borstar honom x3 Han vill vara alla till lags, är kanske lite blyg mot folk han inte känner igen men väldigt social och tillgiven med kompisar och vänner. När han var föl var han extremt skygg av sig, tack och lov har det blivit bättre och bättre, och nu är betydligt mer modig än innan - tack och lov. 
Iallafall, Hilding är född hopphäst... men så mycket bättre på dressyr xD
Han är duktig på att hoppa, riktigt bra faktiskt och han tycker det är kul... Men det är titta först, hoppa sen xD Han måste stanna på varje hinder, titta på varje hinder, hoppa försiktigt över varje hinder, innan han försäkrat sig om att det inte är livsfarligt. Sen när han har gjort det, på varje hinder, är det super-dunder-kom-igen-matte-vi-gasar-på-på-varje-hinder kul att hoppa... 
Hilding och jag trivs jätte bra ihop, han är lagom för mig, villig att arbeta och tack och lov inte lika lat som Hazzan... Han är super gullig och söt, man förlåter allt dumt han gör så lätt ^-^" - nästan.
Så just nu tränar jag min lilla unghäst, rider regelbundet för instruktör och kämpar hårt för att bli av med hans "tittighet" här det gäller hinder. Jag har inte tävlat med honom än, men vi ska försöka satsa på att komma tillstart till våran :3 Både i dressyr o hoppning xD

~~~

Såååååå :3
Det var mina 3 pållar det :)

Självklart gick jag inte över från shettis till D-ponny, jag red några hästar emellan, men jag tänker inte gå in på vilka dem var av privata själ (för privata, sorry ;3) Som ni märker är alla hästar valackar, vilket är det könet jag passar bäst på när det gäller häst. Ston gillar inte mig <.<" xD

Jag har tysen fler bilder på dem, och jag kan lägga upp dem på bloggen. Om ni vill och ber snällt :*





  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tänker du på sötis?? c: